Saturday, April 8, 2017

Tindakan dan Alasan - Contoh pengajaran dan pembelajaran Alaf ke-21


Pengajaran pada hari ini berjalan dengan lancar. Murid-murid memberikan tumpuan dengan begitu baik.

Kemahiran yang diajar pada hari ini ialah

2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat keputusan dengan memberikan alasan



Tema pelajaran adalah berkaitan dengan stres.

Murid-murid membaca cerita dalam teks yang diberi sebelum membuat keputusan.


Bagi memantapkan pemahaman murid berkenaan tajuk  saya banyak  bersoal jawab dengan murid. Sebelum memulakan pdp, saya terlebih dahulu telah menyenaraikan soalan-soalan yang akan saya ajurkan kepada murid.

Terdapat juga soalan-soalan spontan yang saya utarakan kepada murid  yang bersesuaian dengan topik . Kebanyakan soalan-soalan tersebut  adalah soalan yang menjurus kepada soalan aras KBAT. Saya mahu melatih berfikir dan menjawab soalan yang memerlukan mereka berfikir.

Saya kemudiannya telah  bahagikan murid-murid kepada empat kumpulan.
Saya utarakan persoalan kepada murid-murid iaitu :
Pertama :Jika kamu menghadapi masalah, kamu stres, kepada siapakah akan kamu rujuk?
Kedua : Mengapa kamu memilih nya?"

Murid berbincang dalam kumpulan masing-masing.
Semasa sesi perbincangan, murid-murid diminta  menggunakan bahasa yang betul dan bertatasusila.

Semasa sesi perbincangan, saya lihat ada kesepakatan dalam kumpulan.  Mereka  saling memberikan pendapat , salah seorang murid  menjadi pencatat yang menulis pandangan kumpulan mereka pada kertas berwarna yang telah diberi.

Selepas itu, wakil dari setiap kumpulan  menampalkan kertas catatan pada gambar-gambar yang tertentu.
Dari itu, saya dapat melihat ada pelbagai pandangan berkenaan dengan siapa yang perlu mereka rujuk apabila berlaku stres.  Murid-murid juga  dapat menyatakan mengapa mereka memilihnya.

Wakil setiap kumpulan seterusnya membacakan pandangan kumpulan masing-masing. Walau pun ada yang memilih orang yang sama, namun saya dapati terdapat perbezaan sebab mengapa mereka memilih.

Refleksi yang saya buat:

1.  Aktiviti ini begitu menarik minat murid.
2.  Murid-murid dapat melibatkan diri secara aktif dalam setiap aktiviti terutama semasa perbincangan dalam kumpulan.
3. Murid-murid semakin berkeyakinan dalam memberikan pandangan atau pendapat.
4.  Objektif pdp dapat dicapai.

Sebagai aktiviti tambahan, saya meminta murid melaksanakan aktiviti ini secara individu.
Tujuan nya, untuk memberi lebih ruang, lebih banyak pendapat dapat dizahirkan.
Saya minta murid-murid menulis dan menampalkan pendapat masing-masing pada gambar-gambar yang dipilih. Murid-murid boleh melakukan aktiviti ini pada bila-bila masa yang sesuai.







No comments:

Post a Comment