Monday, January 16, 2017

Respons oh respons.

Hari ni, masuk ke kelas Tahun 6B, kelas ke 2. Bilangan murid tidak lah ramai, 16 orang sahaja.

Walau bagaimana pun, agak sukar untuk mengajar mereka. Pertama nya kerana murid tidak memberi tumpuan semasa pengajaran sedang berlangsung. Saya tidak menyalahkan murid 100% apabila mereka tidak memberi tumpuan.

Justeru, saya membuat penilaian kendiri. Menilai kekurangan yang mungkin berpunca daripada saya sendiri. Antaranya :

1. mungkin pengajaran saya kurang menarik minat murid.
2. mungkin cara bercakap saya agak laju dan murid tidak dapat menangkap apa yang saya perkatakan.
3. mungkin murid takut dan tidak yakin untuk memberikan respons yang diminta.

Murid-murid kelas ini kebanyakannya lemah. Agaknya mereka lambat memahami apa yang saya sampaikan semasa pengajaran.
Mungkin saya perlu perlahankan lagi ' gear'. Walau pun berada di Tahun Enam, murid-murid ini sukar untuk menjawab soalan dengan betul, apatah lagi untuk melontarkan pendapat sendiri apabila disoal.

Hari ini, saya mengajar murid menulis respons yang betul dan sesuatu berdasarkan ayat perintah. Murid-murid lambat dan agak terpinga-pinga untuk memberi respons yang diminta.

Ada antaranya memberi respons yang pendek dan tidak lengkap.
Saya memberikan latihan menulis respon kepada murid. Tidak banyak, cuma 3 ayat sahaja. Saya kecewa bila membaca ayat-ayat yang ditulis oleh mereka.Macam-macam ayat pelik yang saya jumpa!

Bermaksud, murid-murid tidak mencapai objektif pembelajaran pada hari ini.

Berdasarkan refleksi yang dibuat, saya akan mencari jalan dan mencuba pendekatan yang lain supaya murid-murid akan dapat mencapai objektif iaitu dapat memberikan respons dengan betul dan sesuai.

No comments:

Post a Comment