Saturday, August 13, 2016

Saya berazam untuk melaksanakan Program Sehari Selembar Benang ini dengan tujuan untuk membantu murid-murid meningkatkan kemahiran menulis mereka.Sesetengah nya menulis tetapi ayat yang digunakan kurang gramatis. Dengan latih tubi menulis ayat dengan betul dan gramatis ini, diharapkan agar murid-murid akan dapat menjawab soalan peperiksaan dengan baik, khusus nya apabila menjawab soalan kertas penulisan.

Bagi melaksanakan Program Sehari Selembar Benang ini, saya telah mengumpul banyak kosa kata bergambar . Pada pendapat saya, kosa kata bergambar ini sangat perlu bagi membantu pemahaman murid. Terdapat murid-murid yang lemah dalam penguasaan kosa kata bahasa Melayu.  Mereka sukar memahami kosa kata misalnya kata kerja tanpa bantuan gambar. Justeru, saya telah mengumpul berpuluh-puluh gambar yang sesuai dengan kosa kata atau kata kerja yang diberi.

Untuk tujuan mengumpul gambar-gambar yang sesuai ini , saya telah menggunakan Intenet sebagai medium mencari dan mengumpul gambar-gambar berkaitan kata kerja. Saya kemudian nya telah menyusun berpuluh-puluh gambar ini  dan melabelkan dengan kosa kata atau kata kerja yang bersesuai.

Seterusnya, saya buku kan ke dalam buku mini yang saya nama kan Buku Mini Mari Menulis.Saya kemudiaanya telah mencetak sebanyak 200 salinan untuk kegunaan murid Tahun Dua hingga Tahun Enam.

No comments:

Post a Comment