Wednesday, August 10, 2016

Daripada pemerhatian dan penelitian saya, saya dapati kemahiran menulis dalam kalangan murid-murid di sekolah saya  ini masih belum mantap. Selaku ketua panitia Bahasa Melayu, saya mendapati keputusan Kertas Penulisan  masih di tahap memuaskan.

Sewaktu mengadakan mesyuarat panitia, kami membuat portmortem pencapaian ujian Kertas Bahasa Malaysia dari Tahun Stu hingga Tahun Enam. Kebanyakan kelas menyatakan masalah yang hampir serupa. Murid kurang menguasai kemahiran menulis walau pun ada di antara mereka yang sudah menguasai kemahiran membaca.

Bertitik tolak dari sini, satu perbincangan telah diadakan bagi mencari jalan mengatasi kekurangan ini. Saya turut mencadangkan mengenai penggunaan buku mini  bagi tujuan melatih murid-murid menulis. Saya memaklumkan kepada semua ahli jawatankuasa panitia BM bahawa satu program untuk membantu kemahiran menulis murid akan dilaksanakan dengan kadar segera. Saya namakan program tersebut sebagai Program Sehari Selembar Benang. Saya bentangkan  draf cadangan  program tersebut dan telah dipersetujui oleh semua ahli termasuk Guru Penolong Kanan Kurikulum dan Tuan Guru Besar yang turut serta dalam perbincangan tersebut.

No comments:

Post a Comment