Monday, August 15, 2016

PETI SURAT BINTANG KECIL

LAPORAN PELAKSANAAN PETI SURAT  BINTANG KECIL

Program Peti Surat Bintang Kecil merupakan antara aktiviti yang dirancang dalam Panitia Bahasa Melayu. Antara objektif dilaksanakan program ini adalah bagi meningkatkan kemahiran menulis murid-murid, khusus nya yang berada dalam tahap dua.  Kebanyakan murid masih lemah dalam kemahiran menulis terutama nya untuk menulis karangan.

Bagi percubaan, saya melaksanakan Program Peti Surat Bintang Kecil ini (PSBK) untuk murid-murid Tahun Lima dan Tahun Enam.





Langkah-langkah pelaksanaan program.
1. Saya membeli peti surat sebenar dan melekatkannya pada pintu kelas.
Ini bagi menarik perhatian murid dan seterus nya akan dapat menggalakkan mereka melibatkan diri secara aktif dalam program PSBK ini.

2. Saya memberi penerangan kepada murid-murid mengenai Program Peti Surat Bintang Kecil. Hal ini, bagi memberikan kefahaman yang jelas kepada murid-murid agar mereka dapat turut serta dengan lebih berkesan. Antara maklumat yang saya sampaikan kepada murid ialah:

i.  Murid-murid perlu menulis surat  kepada sesiapa sahaja yang mereka mahu sama ada kepada kawan-kawan atau guru sekurang-kurang nya dua pucuk  surat seminggu. 
ii.   Murid boleh menulis apa sahaja perkara yang ingin mereka ceritakan kepada rakan-rakan atau guru mereka. Contoh nya mengenai hobi, pengalaman bercuti, pengalaman balik kampung, aduan tentang sesuatu perkara dan sebagai nya secara bertatasusila.
iii.   Murid-murid perlu menulis menggunakan  format yang tepat l, laras bahasa yang sesuai dan ayat-ayat yang betul.
iv.   Surat-surat yang ditulis dimasukkan ke dalam sampul surat dan nama penerima perlu ditulis pada sampul surat tersebut dan masukkan ke dalam peti surat yang disediakan. Peti surat tersebut saya kuncikan untuk mengelakkan murid-murid mengambil dan menghilangkan surat-surat yang dimasukkan ke dalam peti surat tersebut.
v.    Murid-murid boleh menulis seberapa banyak surat yang mereka mahu tulis.
vi.   Setiap hari Khamis, saya akan membuka peti surat tersebut  dan saya akan mencatat nama murid-murid yang telah menulis surat yang dimasukkan ke dalam peti surat tersebut dan bilangan surat yang mereka tulis. Tujuan saya mencatat nama-nama murid dan bilangan surat yang ditulis adalah bagi membuat penilaian. Senarai nama murid saya berserta dengan maklumat bilangan surat yang ditulis , saya  tampalkan pada papan kenyataan kelas.
vii.   Setiap bulan, murid yang menulis surat paling banyak surat akan diberikan ganjaran. Ini akan dapat memberikan galakan kepada murid-murid lain untuk menulis surat dan sekali gus dapat melatih murid menulis dengan betul.






No comments:

Post a Comment